Wordt fast fashion duurzamer?
bezig met laden...
Marokko - Na jarenlange kritiek, lijkt het erop dat de fast fashion-industrie eindelijk zijn aandacht verlegt naar duurzaamheid. De bewustwording binnen de industrie is niet langer beperkt tot de directiekamers van modebedrijven, maar dringt ook langzaam door in de productieketen. Dat blijkt tijdens een recent bezoek aan de beurs ‘Maroc in Mode - Maroc Sourcing’.
Een Glencheck jas van Pull & Bear hangt naast aan zwarte avondjurk met goud- en zilverkleurige pailletten van Zara - beide dochtermerken van de Spaanse fast fashion keten Inditex. Een stevig gebreide trui van de Zweedse concurrent H&M bungelt aan hetzelfde rek. De overwegend Marokkaanse textielbedrijven presenteren hun samples met trots op de beursvloer, en willen tonen hoe snel ze hun items kunnen produceren voor de snelste modebedrijven ter wereld.
Fast fashion wordt verantwoordelijker
Duurzame productie vertegenwoordigt momenteel slechts 5 procent van de textielsector. Maar dat kan zomaar eens veranderen, aldus Mohamed Tazi, managing director van het Marokkaanse textielbedrijf Association Marocain des Industries du Textile et de Habillement (Amith), tijdens een persconferentie op de beurs - welke op 11 en 12 oktober plaatsvond in Marrakech, Marokko. “Het fast fashion model ondergaat enige verandering. Het wordt steeds verantwoordelijker.”
Grote modebedrijven als het Zweedse Hennes & Mauritz AB en het Nederlandse C&A spannen zich in om duurzamer te worden, omdat consumenten zich steeds bewuster worden van de impact van de kledingindustrie op het milieu. Uit onderzoek van consultancybureau McKinsey en Sourcing Journal afgelopen september, bleek dat 78 procent van de 188 ondervraagde bedrijfsleiders van mening was dat duurzaamheid in 2025 “enigszins of zeer waarschijnlijk” een belangrijke factor wordt voor mode consumenten.
Marokko’s modeindustrie, de grootste sector van het land:
- 1.600 bedrijven
- 200.000 banen
- Export van 2,65 miljard euro in 2017
- Doelen: 100.000 banen creëren, export volume tot 4 miljard euro opschalen
Hoewel de verschuiving naar een groenere mode industrie nog relatief nieuw is, winnen initiatieven om duurzaamheid in de productieketen te vergroten, aan populariteit.
“Voor ons is het een zeer belangrijke kwestie,” zegt Xevi Mans, chief operating officer bij Tanger, Marokko, Apparel Mills. Zijn bedrijf behoort tot de Spaanse textielproducent Hallotex, die ook aan Inditex levert. Apparel Mills heeft dit jaar een speciale afdeling opgezet in Marokko, om de duurzaamheid van haar brei-, verf- en kledingafdelingen met tien extra werknemers uit te breiden. Het bedrijf investeert ook in waterbehandeling in zijn verf- en print afdelingen Tintcolor en Salsaprint, terwijl zijn moederbedrijf een spinnerij in Tanger wil oprichten die textielafval kan hergebruiken. Apparel Mills blijft zoeken naar nieuwe manieren om duurzaamheid te vergroten, aldus Elharit Gordioui, manager duurzame praktijken bij Hallotex.
“We willen nog steeds meer investeren, we moeten alleen weten in welke delen we moeten investeren. Dat is de prioriteit,” zegt hij.
Stand van Platform & Design
“Op dit moment, en vooral in Marokko, lijkt het erop dat we ons in de toekomst meer op duurzaamheid gaan richten,” zegt Ismail Lemtouni, projectmanager bij de in Tanger gevestigde kledingfabrikant Platform & Design, welke kleding ontwerpt en produceert voor bedrijven als Abercrombie & Fitch en Inditex. “Je weet dat iedereen milieuvriendelijker wordt en zelfs de merken zijn zich daarvan bewust, dat is absoluut een stap vooruit.”
Naaiatelier in Souvetmaille
Snelheid blijft de sleutel
“Het grootste voordeel dat Marokko heeft, is de nabijheid van Europa. Een levering die op vrijdag klaar is, zal maandag in de winkel liggen in Parijs,” aldus Salima El Ouafi, manager bij het in Marrakech gevestigde textielbedrijf Souvetmaille, welke produceert voor Franse merken als Lacoste, Petit Bateau en Eminence. Haar fabriek, met 450 medewerkers, snijdt en maakt ongeveer 68.000 kledingstukken per week.
Het constante gebrom van ruim honderd naaimachines en de adembenemende snelheid waarmee naaisters de naden, mouwen en kragen onder de naaimachines uit trekken, zijn een levendig beeld van de enorme snelheid waarop de fast fashion-industrie beweegt. Maar deze enorme hoeveelheden snel geproduceerde kledingstukken benadrukken ook de fundamentele tegenstelling tussen duurzame en snelle mode, en dienen als bewijs dat er nog een lange weg te gaan is in de zoektocht naar een meer milieuvriendelijke toekomst voor de mode industrie.
Desalniettemin gaf de Marokkaanse overheid hieraan gehoor met het in het leven roepen van het ‘fibre citoyenne’-label enkele jaren geleden - een label dat normen voor arbeidsomstandigheden en het milieu garandeert. De overheid subsidieert ook investeringen in duurzame projecten, om het concurrentievermogen van de Marokkaanse textielsector te vergroten.
Stand van Gillmann Group
Knopen- en kant producent Gillmann Group profiteerde van deze steun, met het ontvangen van 1,2 miljoen dollar (1 miljoen euro) om water en elektriciteit te besparen in het productieproces. Dit zal binnen vijf jaar zijn vruchten afwerpen. Het bedrijf heeft ook als doel om zijn energiebronnen over te schakelen naar 100 procent zonne-energie, door de introductie van een nieuw pilotproject.
“Het is als een nieuw soort mode, waar het niet alleen draait om het dragen van leuke items,” zei Ali Filali el Garchi, sales manager bij Gillmann Group, op de beursvloer. Voor hem draait het ook om de ethische handelingen van een bedrijf. “Groen zijn is de nieuwe modetrend.”
Maroc in Mode - Maroc Sourcing:
- 128 exposanten uit 9 landen
- 1.179 bezoekers uit Marokko en 674 vanuit de hele wereld: 32 procent uit Frankrijk, 8,5 procent uit Italië, 8 procent uit Groot-Brittannië, 7 procent uit Portugal, 7 procent uit Spanje, 6,5 procent uit Duitsland.
FashionUnited werd uitgenodigd door de organisator om de beurs bij te wonen.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Beeld: Maroc in Mode