Soul Salon verandert gehele beurs concept en stapt af van traditionele planning
bezig met laden...
Soul Salon gooit het over een andere boeg, zo maakt de beurs bekend in een persbericht. “Soul Salon presenteert haar nieuwe plannen en daaruit blijkt dat de vakbeurs een nieuwe weg inslaat.” De beurs gaat een grotere nadruk leggen op innovatie tijdens het maakproces in plaats van het uiteindelijke eindproduct van duurzame merken. Deze opzet was ook het eerste uitgangspunt van Soul Salon, aldus de organisatie in het bericht, ‘maar om budgettaire redenen is de invulling hiervan niet eerder haalbaar geweest.”
“Tijdens de volgende editie zullen we het maakproces van de deelnemende merken uitlichten en niet zozeer het eindproduct. Het draait bij deze beurs om de innovatie in de materialen, merkbeleving en nieuwe duurzame productiewijzen. We hebben hiertoe besloten om de reden dat een collectie niet het unieke van het betreffende merk weerspiegelt,” aldus oprichter Cécile Scheele in het persbericht. Wanneer retailers alleen het eindproduct zien beoordelen ze het merk in vergelijking met mainstream merken, zo is de beurs van mening. Door juist het verhaal en de innovatie uit te lichten worden de merken voor de mainstream geplaatst, aldus Soul Salon. Twintig tot vijfentwintig merken zullen tijdens de komende editie een platform krijgen, aldus een woordvoerder tijdens een telefonisch gesprek. Merken uit de Benelux, Duitsland en Scandinavië zullen te zien zijn.
Duurzame beurs Soul Salon stapt volledig van traditionele beurs concept af
Voorheen was Soul Salon door iedereen te bezoeken tegen een kleine vergoeding. Ook dat verandert nu, de beurs is alleen op uitnodiging te bezoeken vanaf de komende editie. “We meten de resultaten niet aan de kwantiteit van de bezoekers, maar de kwaliteit. Duizenden mensen die langs een stand lopen, rekken vol kleding gepresenteerd krijgen, met in veel gevallen geen enkele interesse in 80 tot 90 procent van de merken, zie ik niet als de maatstaf voor een succesformule van een beurs,” aldus Scheele in het bericht. Door de organisatie wordt een selectie gemaakt voor de gelimiteerde uitnodigingen. Retailers die in aanmerking komen zijn retailers die bezig zijn duurzaamheid in hun inkoop- en winkelbeleid te integreren en bezig zijn met vernieuwing, met name duurzame innovatie.
De partijen en retailers die door de selectie komen worden het hele jaar door geïnformeerd over de markt en de trends binnen de duurzame modewereld. Ook zal ‘deze groep zichtbaar gemaakt worden voor consumenten’ aldus het persbericht. Bij navraag wordt verteld dat dit voornamelijk gaat om awards die uitgereikt worden, zodat retailers en merken aan consumenten op deze manier hun duurzame inzet kunnen laten zien.
Als derde punt van verandering wordt ook de planning aangepast. Soul Salon zal niet meer in het traditionele beursseizoen, januari en juli, plaatsvinden, maar verplaatst naar juni en december. “Omdat de beurs geen collecties zal tonen is er volledig afgeweken van de gangbare beursdata.” De eerste editie zal dan ook plaatsvinden op maandag 10 december. “Kortom, een vakbeurs die geen vakbeurs mag heten.”